انتخاب فایل

Refresh

با كسب و كار اينترنتي رئيس خود باشيد


محمد هلاکوئی مشاور مدرس و محقق در تجارت الکترونیک
#1
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳۹۴/۰۵/۱۷، ۱۲:۴۲ ب.ظ، توسط dorsasa.)
اين روزها دغدغه بسياري از جوانان، ايجاد يك كسب و كار و در كنار آن كسب درآمد عالي براي برآورده شدن آرزوهاي خود و يا حتي نيازهاي روزمره خود هستند. اگر توجه كنيد بسياري از آنها در اينترنت به دنبال يك ايده بوده و يا در موتور جستجوگرهائي همچون گوگل كلماتي همچون "چگونه پولدار شوم"، "راه هاي كسب درآمد" "راز ثروتمند شدن" و غيره را جستجو مي كنند.
آيا با داشتن يك ايده خوب و يا كپي برداري از سايت هاي موفق روز دنيا مي توان كسب و كار اينترنت خود را شروع كرد؟ فرض مي گيريم كه شما هم اكنون سرمايه اوليه خود را به همراه يك ايده ي مناسب تهيه و طرح تجاري كسب و كار اين ايده را براي اجرا و راه اندازي تدوين كرده ايد، به نظر شما آيا با داشتن همه اين ها منتظر اين هستيد كه يك شبه ره صد ساله را طي كنيد؟ نمي دانم شايد اين چنين باشد ولي اگر به تمامي كسب و كار هاي اينترنتي موفق روز دنيا نگاهي انداخته و يا آنها را به دقت تحليل كنيد بسياري از كسب و كارهاي موفق اينترنتي يك روزه راه اندازي نشده اند و يا در طي يك شب به پول هاي كلان نرسيده اند.
اگر به دورو برمان به دقت نگاه كنيد همه ما با واژه اي به نام "بازنشستگي" بزرگ شده ايم كه خوب درس بخوانيم و رشته مورد علاقه خود را در دانشگاهي انتخاب كرده و پس از فارغ التحصيل شدن در سازمان و يا اداره اي استخدام شده و پس از 25 تا 30 سال خود را بازنشست كنيم. خوب اين روش زندگي بد نيست ولي براي كسب درآمدي پايدار و يا همچنين رسيدن به آرزوي هاي بزرگ خود روش مناسبي نيست.
در تعريف عاميانه درآمد پايدار يعني بدون حضور داشتن در كسب و كار خود، به پول برسيم. يك آرايشگر و يا يك تعميركار اتومبيل اگر فردا صبح به سر كار خود نرود از كسب در آمد خبري نيست. پس براي درآمد پايدار كسب و كاري مناسب است كه بدون حضورخود حساب بانكي ما تراكنش مالي داشته باشد.
يكي از كسب و كار هائي كه مي توان به درآمد پايدار رسيد، "كسب و كار اينترنتي" است زيرا با سيستمي شدن و تبديل آن به يك ماشين پول ساز ، حتي در موقع سفر حساب بانكي خود را چك كرده و از آن كسب و كار لذت برد.
اگر به زندگي ثروتمندان دنيا در هزار سوم نگاهي كنيم, ثروتمند ترین مردم دنیا که از راه درست و با تلاش خود ثروتمند شده اند اکثر صاحبان شرکت های بزرگ هستند و همه آنها با سيستمي كردن كسب و كار خود به درآمدي پايدار رسيده اند.
تعريف كسب و كار اينترنتي به زبان ساده
كسب و کار اینترنتی به نوعی از کسب و کارهائي گفته مي شود که فعالیت آنها بر روی اینترنت و مبتنی بر پتانسیل های اینترنت انجام مي شود.
ويژگي هاي منحصر به فرد كسب و كار اينترنتي:
1- راه اندازي ايده كسب و كار بر حضور اينترنت ماندگار است.
2- نياز به يك مكان فيزيكي نيست.
3- مي توان كسب و كار خود را به يك درآمدي پايدار تبديل كرد.
4- كسب و كار خود فقط مختص يك خيابان و يا يك شهر نبوده و همه دنيا قابليت دسترسي به آن را خواهند داشت.
5- كسب و كار خود فقط مختص يك زمان خاص نبوده و 24 ساعت شبانه روز قابل دسترس است.

چرا براي درآمدي پايدار، كسب و كار اينترنتي را انتخاب كنيم؟

به اين فكر باشيد كه رئيس خود هستيد.
مانند همه انواع کارآفرینی‌ها، راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی افراد را مستقل می‌کند. آنها خود ریس خود هستند. و این یکی از دلایل افرادی که دوست دارند برای خود کار کنند و نه دیگران است. هیچ‏کس به شما نمی‏گوید که چه کنید چطور کار کنید.هیچ‏کس از شما سؤالی‏ نمی‏پرسد،از کار شما شکایت نمی‏کند،شما را به‏دلیل تأخیرتان‏ توبیخ نمی‏کند،نمی‏گوید که چرا کاری را انجام نداده‏اید،چرا کاری را انجام داده‏اید و… اگر شما هم از این نوع افراد هستید راه اندازی یک کاسبی اینترنتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
البته فراموش نکنید که انظباط و برنامه ریزی برای هر کاری از جمله کسب و کارهای اینرتنتی لازم و ضروری است. و باید مواظب باشید که در این تله نیافتیم. در این رابطه باورهای اشتباه را حتما مطالعه کنید.

وقتی در خوابید نیز پول درمی‌آورید!
تقریبا امکان خودکار سازی همه فعالیت‌ها در یک کسب و کار اینترنتی وجود دارد. و این باعث می‌شود که حضور شما عمدتا محدود به تولید محتوا، برنامه ریزی، راه‌اندازی و پیگیری‌ها شود. چیزی شبیه خلبان خودکار که فقط برای بلند شدن و نشستن نیاز به حضور خلبان هست و باقی مدت پرواز توسط سیستم ها هواپیما هدایت می‌شود. بنابراین وقتی در محل کسب و کار خود حضور نداریم، مسافرتیم یا حتی در خواب هستیم مشتری به سایت مراجعه کرده محصولات ما را می‌بیند، سفارش خود را می دهد، پول را پرداخت می کند و محصول را دریافت می دارد!

از کار کردن لذت می برید!
این یکی از بزرگ تر ین محاسن کسب و کارهای اینترنتی است چون اکثر مردم به شغلی مشغول هستند که آن را دوست ندارند و روی اجبار آن را انجام می دهند.
ولی کسب و کارهای اینترنتی بر اساس علاقه و توانمندی های افراد شکل می‌گیرند که اگر غیر از این باشند محکوم به شکست هستند. بنابراین همواره مشغول کاری هستیم که عاشق آنیم.

از خانه خود خارج نشوید!
یکی از مزایای کسب و کارهای اینترنتی مستقل بودن از مکان است. این امر کمک می کند تا برای کسانی که خانه دار هستند، معلولیت حرکتی دارند، باید از کودکان یا افراد دیگر نگهداری کنند و امثال آن بتوانند کارهای خود را از هر محلی که به اینترنت دسترسی دارند انجام دهند. علاوه بر آن دیگر زمانی را در ترافیک از دست نخواهیم داد و هزینه ای را برای ایاب و ذهاب یا تهیه لباس های اداری نخواهیم پرداخت.
زمان در اختیار شما است!
یکی از مزایای کسب و کارهای اینترنتی مستقل بودن از زمان است. هنگامی که برای دیگران کار می کنیم باید به قواعد زمان کاری آنها پایند باشیم ولی وقتی برای خود کار می‌کنیم هانطور که در مورد اول گفته شد خودمان برنامه های کاری را زمانبندی می‌‌کنیم.

البته این به این معنا نیست که هر روز هر وقت دلمان خواست کار می‌کنیم بلکه بدین معنا است که زمان کارها را ما مشخص می‌کنیم. مثلا اگر جز افرادی هستیم که در روز مشغل های دیگری داریم یا از افرادی هستیم ک هشب ها بهتر کار می کنیم می توانیم ساعت کاری خود را از ۱۱ شب تا ۳ صبح قرار می‌دهیم. درحالی که اگر قرار بود بک کسب و کاری سنتی داشته باشیم یا برای یک کاسبی سنتی کار کنیم دیگر این امر امکان پذیر نخواهد بود. باز تکرار می‌شود زمانبندی در اختیار ما است ولی باید به یک زمان بندی تعیین شده پایبند باشیم و از بی نظمی جلوگیری کنیم.

پول بیشتری به دست می‌آورید!
اگر کسب و کار اینترنتی را درست اداره کنیم احتمالا پول بیش تری از این که برای دیگران کار کنیم به دست خواهیم آورد. علت این امر چند چیز است:
- بدیهی است در هر کسب و کاری ارزشی که افراد ایجاد می ‌کنند باید بیش از حقوقی باشد که می ‌گیرند در غیر این صورت آن شرکت ورشکست می‌شود. بنابراین ارزشی که ما برای شرکت ایجاد می‌کنیم بیش‌تر از آن پولی است که دریافت می‌کنیم. اگر برای خود کار کنیم کل پول را دریافت خواهیم کرد.
- همانطور که گفته شد بسیاری از کارها قابل خود کار سازی است پس هزینه‌ها نسبت به کاسبی ها سنتی کاهش می یابد.
- هزینه های بالا سری فردی مانند ایاب و ذهاب، لباس، تعمیر و بیمه اتومبیل و غیره و هم چنین هزینه های کاسبی مانند محل کار، تجهیزات اداری، آب و برق و امثال آن نیز کاهش می یابد.

محیط کارتان را خودتان انتخاب می‌کنید!
بعضی ها محیط کارشان را دوست ندارند. فضا، نور، رنگ بندی و … هنگامی که در یک محل کار می کنیم در اختیار ما نیست. با همکاران نیز ممکن است اختلاف نظر و عقیده داشته باشیم. یا از آنها به هر دلیلی خوشمان نیاید ولی به هر حال باید آن ها را تحمل کنیم. کسب و کار اینترنتی را می‌شود یک نفره اداره کرد یا حداقل اش این است که خودمان همکاران خود را انتخاب می‌کنیم.

می‌توانید همزمان دارای چند شغل باشید!
اختیار برنامه ریزی و زمانبندی، امکان خودکارسازی فعالیت ها، کاهش بالاسری‌ها و هزینه‌ها به ما این امکان را می‌دهد که بتوانیم چندین کسب و کار اینترنتی را هم زمان اداره کنیم و این به معنای داشتن چندین منبع درآمدی است و دریافت پول بیشتر است. البته به یاد داشته باشیم که با یک دست بیش از یک هنداونه بر نداریم و اول فقط با یک کسب و کار اینترنتی شروع کنیم. بعد از مدتی که آن کار سر و سامان گرفت و نیاز کمتری به حضور ما داشت آن وقت کسب و کار دوم را شروع کنیم و همین طور الی آخر. طبیعتا این کار نیز نا محدود نیست و یک نفر نمی‌تواند در آن واحد تعداد زیادی کسب و کار اینترنتی را درست اداره کند ولی نسبت به مشاغل سنتی دیگر در تعداد بیش‌تر می‌توان انجام داد.

ارزيابي ايده خود در كسب و كار اينترنتي
اگر علاقه مند به كسب و كارهاي اينترنتي باشيد، در مطلب قبلي (قسمت اول ) بصورت كامل درباره مزاياي كسب و كار اينترنتي نوشته شد. همه با حقوق بازنشستگي آشنا هستيم و مختصري درباره حقوق پايدار صحبت شد. يكي از روشهاي ايجاد شغل مناسب و براي رسيدن به ثروت و يا نقدينگي متعالي و يا حقوق پايدار، راه اندازي يك كسب و كار اينترنتي مناسب است.
خوب شايد بسياري با خود سوال مي كنند كه براي راه اندازي كسب و كار اينترنتي از كجا شروع كنيم:
مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی
مرحله اول: آشنایی و یادگیری دانش و مفاهیم کسب و کارهای اینترنتی.
مرحله دوم: ارزيابي ايده خود و تعیین حوزه فعالیت.
مرحله سوم: تعیین بازار و نوع مخاطبين
مرحله چهارم: تعیین محصول و يا خدماتي كه در نظر گرفته شده
مرحله پنجم: تعیین مدل های درآمدی درست و قانوني
مرحله ششم: ایجاد ساختار و يا سيستم و راه اندازي سایت
مرحله هفتم: تولید محتوای عالی.
مرحله هشتم: اطلاع رساني ، تبليغات و ترویج سایت
مرحله نهم: توسعه کسب و کار.
حالا با تعريف كسب و كار اينترنتي و درآمد پايدار و مراحل راه اندازي آن مختصري آشنا شديد. يكي از مهمترين مراحل راه اندازي كسب و كار اينترنتي داشتن ايده مناسب و همچنين ارزيابي ايده و تعيين حوزه فعاليت است. بسياري از افرادي كه قصد راه اندازي يك كسب و كار در اينترنت را دارند، ايده هاي مختلفي در ذهن خود دارند و با راه اندازي و پياده كردن آن نه تنها ايده خود را خراب كرده بلكه تمامي وقت و سرمايه ي خود را فنا مي كنند. قبل از راه اندازي هميشه با خود اين فكر را داشته باشيد كه آيا اين ايده مناسب است؟ آيا با وقت و سرمايه براي اين ايده به سود خواهم رسيد؟
بسياري از افراد تمايل دارند كه قبل از راه اندازي كسب و كار خود، ايده ي خود را به خوبي ارزيابي كنند.

1-آيا نظرات ديگران را براي اين كار جويا شده ايد؟
فراموش نكنيد كه مرحله ارزيابي ايده در كسب و كار اينترنتي در واقع نقطه آغاز تخقيقات شما مي باشد پس قبل از شروع هر كاري بسيار مراقب باشيد. براي اين كار با اعضاي خانواده ، دوستان و همكاران خود مشورت كنيد. شايد تعجب كنيد و بگوييد كه اعضاي خانواده براي مشورت براي ايده خود مناسب نباشند ولي يكي از تجربه هاي شيرين من اين بوده كه سعي كنم براي كاري با بعضي از كساني كه با آن كار آشنائي ندارند مشورت كنم زيرا اطرافيان ما با ايده شما آشنائي ندارند ولي آنها از بعدهاي ديگي به اين قضيه نگاه مي كنند. شايد تعجب كنيد ولي بعضي از مواقع براي ايده هاي خود با نگهبان ساختمانمان صحبت مي كنم، او با اينترنت آشنائي ندارد ولي تجربياتي در دنياي واقعي دارد كه از آن مي توان براي كسب و كار اينترنتي خود استفاده كرد. براي ادامه تحقيق با صاحب نظران و تاجران و مديران حرفه اي نيز مشورت كنيد. براي توسعه و رشد ايده خود به سراغ متخصصين برويد، اگر در آن زمينه كسي را نمي شناسيد در گوگل بدنيال آنها بگرديد، اگر صحبت هاي متخصصين با نظرات اعضاي خانواده و دوستان شما يكي است حتما ايده خود را بازبيني كنيد.



2- براي شروع كار خود آيا طرح كسب و كار داريد؟
طرح كسب و كار يا همان Business Plan را مي توان از الگوهاي آماده در اينترنت و يا از نرم افزار هاي فارسي يا انگليسي آماده كرد. درست است كه شايد بسيار از كسب و كارهاي اينترنتي موفق در دنيا در ابتدا كار خود طرح كسب و كار دقيقي نداشته اند ولي با داشتن طرح كسب و كار خيال خود را براي توسعه كار راحت كنيد. فرض كنيد قصد داريد به سفر برويد و قبل از سوار شدن به خودروي خود نمي دانيد به كجا قصد سفر داريد.شما مي دانيد كه مي خواهيد سفر كنيد ولي با خود نقشه اي نبرده ايد آيا اين كار حرفه اي است؟

3-چه كساني مشتري شما خواهند شد؟
اگر همين حالا ايده كسب و كار اينترنتي خود را راه اندازي كنيد مشتريان شما چه كساني هستند؟ شما بايد ليستي از نوع مخاطبين خود آماده كنيد. با راه اندازي اين ايده آيا مشتريان شما مصرف كنندگان هستند يا عمده فروشان؟ افراد دولتي هستند يا شركت هاي خصوصي؟ دانشجو هستند يا فارغ التحصيلان؟ خانم هستند يا آقا؟ سن مشتريان شما در چه رده اي هستند؟ شما بايد مخاطبين و مشتريان خود را بر اساس سن، جنسيت، تحصيل،شغل، وضعيت تاهل و نوع درآمد تفكيك و فهرست كنيد. اگر توقع داريد كه محصولات و خدمات شما براي شركت ها و سازمانهاي مختلف مورد نياز است، نوع شركتها و مدت كسب و كار آنها را تشريح كنيد، آنها چه تعداد كارمند دارند و فروش ساليانه آنها چقدر است؟ چه سازمان هايي به خدمات و محصولات شما علاقه دارند. اگر مشتريان شما افراد معمولي جامعه هستند شما بايد نوع و سبك زندگي و درآمد آن ها را مشخص كرده تا براي پيدا كردن آنها به مشكلي روبرو نشويد.
4- مزایا و ويژگي محصولات و خدمات شما چيست؟
شما بايد مزايا و ويژگيهاي محصول و يا خدمات خود را به تفكيك و دقيق تشريح كنيد. هميشه من به كساني كه مشاوره مي دهم اولين سوالي كه مي كنم اين گونه است... چرا آنها بايد از شما خريد كنند؟ اين جمله بسيار مهم و كليدي است. واقعا با خود فكر كنيد كه چرا ديگران بايد از شما خريد كنند؟ آيا شما براي آنها مزايا و ويژگيهايي داريد كه ديگران ندارند؟ اگر براي اين سوال جواب قانع كننده اي داريد من به شما تبريك مي گويم چرا كه از اين پس شما براي كسب و كار خود حرفي براي گفتن داريد و يقين دارم كه موفق خواهيد شد. پس همين حالا ويژگيها و مزايايي كه مي توان براي خدمات و محصولات خود بيان كرد را ليست كرده تا از آنها براي تبليغات خود استفاده كنيد.
5- براي شروع كار چه منطقه اي را انتخاب كرده ايد؟
شايد براي شروع كار خود منطقه اي را در نظر گرفته ايد.درست است كه يكي از مزاياي كسب و كار اينترنتي فرش آنلاين به تمام دنياست ولي فراموش نكنيد كه تمامي كسب و كارهاي اينترنتي در دنيا در ابتداي شروع كسب و كار خود منطقه خاصي را براي ارائه محصولات انتخاب كرده اند. منطقه ي مورد نظر شما كجاست؟ محله ، شهر ، استان ، كشور؟ فراموش نكنيد كه اگر قصد ارائه خدمات و يا فروش محصول به يك منطقه بزرگ جغرافيا را داريد، نيازمند يك سرمايه خوب با طرح توجيحي كسب و كار مناسب است.پس هم اكنون منطقه مورد نظر جهت ارائه خدمات كسب و كار اينترنتي را مشخص كني.
6- آيا ايده شما در منطقه مشخص شده رقيبي هم دارد؟
يكي از كليدي ترين ارزيابي ها جهت ايده در كسب و كار اينترنتي، بررسي دقيق منطقه براي تشخصي رقبا است. آيا ايده شما رقيبي هم دارد؟ بسيار مهم است كه قبل از شروع كسب و كار خود همه جوانب را بررسي كنيد. اگر ايده شما رقيبي دارد تمامي خدمات و محصولات آن را تحليل كرده و نقاط قوت و ضعف آن را شناسايي كنيد.اگر رقيب شما در همان منطقه اي كه شما هستيد شروع به كار كرده نكات زير را شناسائي كنيد
- چند سال است كه به اين كسب و كار اينترنت رو آورده؟
- آيا در اين كسب و كار اينترنتي موفق بوده است؟
- تا كنون چه تعداد مشتري دارد و مشتريان آنها از چه نوعي هستند؟
- دليل اينكه موفق يا نا موفق است چيست؟
- از چه رنگ سازماني استفاده كرده است؟
- از چه طريقي توانسته به اين موفقيت برسد؟
- نوع اطلاع رساني و تبليغات او چگونه بوده است؟
- آيا دفتر كاري براي اين ايده دارد يا بصورت اينترنتي كار مي كند؟
- چه تعداد براي اين كسب و كار استخدام شده اند؟

7- آيا هزينه ها و تعرفه هاي رقيب خود را بررسي كرده ايد؟
شما قبل از شروع هرگونه كاري هزينه هاي شروع اين كسب و كار را براي خود مشخص كنيد، هزينه هاي شما براي شروع چقدر است؟ هزينه هاي ثابت و غير ثابت شما در ماه چقدر است؟ آيا آنها را ليست كرده ايد؟ ما بايد هزينه هاي رقيب خود را شناسائي كنيد. يكي ديگر از موارد مهم بررسي قيمت و تعرفه هاي خدمات و محصولات رقباي خود است. آيا خدمات شما بيشتر است يا رقيب شما؟ همه جوانب آنها را بررسي و تحليل كنيد.

8-به دنبال رشد سریع نباشید.
یک کسب و کار خوب با گذشت زمان و به مرور رشد میکند. در برخی موارد، یک ایده به سرعت رشد میکند که معمولا این رشد و موفقیت سریع شایع نمیباشد. خود را برای یک رشد آرام و ملایم آماده کنید و یک برنامه اقتضایی برای دست اندازهای جاده داشته باشید. گفته میشود اگر شما پس از اولین پنج سال هنوز در کسب وکاری هستید، شما احتمالا در آن کار خواهید ماند، اما شما هیچگاه نمی دانید که چه چیزی می تواند بر توان ماندگاری کسب و کار شما اثر گذارد.
پاسخ
#2
(۱۳۹۴/۰۵/۱۷، ۱۲:۴۱ ب.ظ)dorsasa نوشته است: اين روزها دغدغه بسياري از جوانان، ايجاد يك كسب و كار و در كنار آن كسب درآمد عالي براي برآورده شدن آرزوهاي خود و يا حتي نيازهاي روزمره خود هستند. اگر توجه كنيد بسياري از آنها در اينترنت به دنبال يك ايده بوده و يا در موتور جستجوگرهائي همچون گوگل كلماتي همچون "چگونه پولدار شوم"، "راه هاي كسب درآمد" "راز ثروتمند شدن" و غيره را جستجو مي كنند.
آيا با داشتن يك ايده خوب و يا كپي برداري از سايت هاي موفق روز دنيا مي توان كسب و كار اينترنت خود را شروع كرد؟ فرض مي گيريم كه شما هم اكنون سرمايه اوليه خود را به همراه يك ايده ي مناسب تهيه و طرح تجاري كسب و كار اين ايده را  براي اجرا و راه اندازي تدوين كرده ايد، به نظر شما  آيا با داشتن همه اين ها منتظر اين هستيد كه يك شبه ره صد ساله را طي كنيد؟ نمي دانم شايد اين چنين باشد ولي اگر به تمامي كسب و كار هاي اينترنتي موفق روز دنيا نگاهي انداخته و يا آنها را به دقت تحليل كنيد بسياري از كسب و كارهاي موفق اينترنتي يك روزه راه اندازي نشده اند و يا در طي يك شب به پول هاي كلان نرسيده اند.
اگر به دورو برمان به دقت نگاه كنيد همه ما با واژه اي  به نام "بازنشستگي" بزرگ شده ايم كه خوب درس بخوانيم و رشته مورد علاقه خود را در دانشگاهي انتخاب كرده و پس از فارغ التحصيل شدن در سازمان و يا اداره اي استخدام شده و پس از 25 تا 30 سال خود را بازنشست كنيم. خوب اين روش زندگي بد نيست ولي براي كسب درآمدي پايدار و يا همچنين رسيدن به آرزوي هاي بزرگ خود روش مناسبي نيست.
در تعريف عاميانه درآمد پايدار يعني بدون حضور داشتن در كسب و كار خود، به پول برسيم. يك آرايشگر و يا يك تعميركار اتومبيل اگر فردا صبح به  سر كار خود نرود از كسب در آمد خبري نيست. پس براي درآمد پايدار كسب و كاري مناسب است كه بدون حضورخود حساب بانكي ما تراكنش مالي داشته باشد.
يكي از كسب و كار هائي كه مي توان به درآمد پايدار رسيد، "كسب و كار اينترنتي" است زيرا با سيستمي شدن و تبديل آن به يك ماشين پول ساز ، حتي در موقع سفر حساب بانكي خود را چك كرده و از آن كسب و كار لذت برد.
اگر به زندگي ثروتمندان دنيا  در هزار سوم نگاهي كنيم, ثروتمند ترین مردم دنیا که از راه درست و با تلاش خود ثروتمند شده اند اکثر صاحبان شرکت های بزرگ هستند و همه آنها با سيستمي كردن كسب و كار خود به درآمدي پايدار رسيده اند.
تعريف كسب و كار اينترنتي به زبان ساده
كسب و کار اینترنتی به نوعی از کسب و کارهائي گفته مي شود که فعالیت آنها بر روی اینترنت و مبتنی بر پتانسیل های اینترنت انجام مي شود.
ويژگي هاي منحصر به فرد كسب و كار اينترنتي:
1-    راه اندازي ايده كسب و كار بر حضور اينترنت ماندگار است.
2-    نياز به يك مكان فيزيكي نيست.
3-    مي توان كسب و كار خود را به يك درآمدي پايدار تبديل كرد.
4-    كسب و كار خود فقط مختص يك خيابان و يا يك شهر نبوده و همه دنيا قابليت دسترسي به آن را خواهند داشت.
5-    كسب و كار خود فقط مختص يك زمان خاص نبوده و 24 ساعت شبانه روز قابل دسترس است.

چرا براي درآمدي پايدار، كسب و كار اينترنتي  را انتخاب كنيم؟

به اين فكر باشيد كه رئيس خود هستيد.
مانند همه انواع کارآفرینی‌ها، راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی افراد را مستقل می‌کند. آنها خود ریس خود هستند. و این یکی از دلایل افرادی که دوست دارند برای خود کار کنند و نه دیگران است. هیچ‏کس به شما نمی‏گوید که چه کنید چطور کار کنید.هیچ‏کس از شما سؤالی‏ نمی‏پرسد،از کار شما شکایت نمی‏کند،شما را به‏دلیل تأخیرتان‏ توبیخ نمی‏کند،نمی‏گوید که چرا کاری را انجام نداده‏اید،چرا کاری را انجام داده‏اید و… اگر شما هم از این نوع افراد هستید راه اندازی یک کاسبی اینترنتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
البته فراموش نکنید که انظباط و برنامه ریزی برای هر کاری از جمله کسب و کارهای اینرتنتی لازم و ضروری است. و باید مواظب باشید که در این تله نیافتیم. در این رابطه باورهای اشتباه را حتما مطالعه کنید.

وقتی در خوابید نیز پول درمی‌آورید!
تقریبا امکان خودکار سازی همه فعالیت‌ها در یک کسب و کار اینترنتی وجود دارد. و این باعث می‌شود که حضور شما عمدتا محدود به تولید محتوا، برنامه ریزی، راه‌اندازی و پیگیری‌ها شود. چیزی شبیه خلبان خودکار  که فقط برای بلند شدن و نشستن نیاز به حضور خلبان هست و باقی مدت پرواز توسط سیستم ها هواپیما هدایت می‌شود. بنابراین وقتی در محل کسب و کار خود حضور نداریم، مسافرتیم یا حتی در خواب هستیم مشتری به سایت مراجعه کرده محصولات ما را می‌بیند، سفارش خود را می دهد، پول را پرداخت می کند و محصول را دریافت می دارد!

از کار کردن لذت می برید!
این یکی از بزرگ تر ین  محاسن کسب و کارهای اینترنتی است چون اکثر مردم به شغلی مشغول هستند که آن را دوست ندارند و روی اجبار آن را انجام می دهند.
ولی کسب و کارهای اینترنتی بر اساس علاقه و توانمندی های افراد شکل می‌گیرند که اگر غیر از این باشند محکوم به شکست هستند. بنابراین همواره مشغول کاری هستیم که عاشق آنیم.

از خانه خود خارج نشوید!
یکی از مزایای کسب و کارهای اینترنتی مستقل بودن از مکان است. این امر کمک می کند تا برای کسانی که خانه دار هستند، معلولیت حرکتی دارند، باید از کودکان یا افراد دیگر نگهداری کنند و امثال آن بتوانند کارهای خود را از هر محلی که به اینترنت دسترسی دارند انجام دهند. علاوه بر آن دیگر زمانی را در ترافیک از دست نخواهیم داد و هزینه ای را برای ایاب و ذهاب یا تهیه لباس های اداری نخواهیم پرداخت.
زمان در اختیار شما است!
یکی از مزایای کسب و کارهای اینترنتی مستقل بودن از زمان است. هنگامی که برای دیگران کار می کنیم باید به قواعد زمان کاری آنها پایند باشیم ولی وقتی برای خود کار می‌کنیم هانطور که در مورد اول گفته شد خودمان برنامه های کاری را زمانبندی  می‌‌کنیم.

البته این به این معنا نیست که هر روز هر وقت دلمان خواست کار می‌کنیم بلکه بدین معنا است که زمان کارها را ما مشخص می‌کنیم. مثلا اگر جز افرادی هستیم که در روز مشغل های دیگری داریم یا از افرادی هستیم ک هشب ها بهتر کار می کنیم می توانیم ساعت کاری خود را از ۱۱ شب تا ۳ صبح قرار می‌دهیم. درحالی که اگر قرار بود بک کسب و کاری سنتی داشته باشیم یا برای یک کاسبی سنتی کار کنیم دیگر این امر امکان پذیر نخواهد بود. باز تکرار می‌شود زمانبندی در اختیار ما است ولی باید به یک زمان بندی تعیین شده پایبند باشیم و از بی نظمی جلوگیری کنیم.

پول بیشتری به دست می‌آورید!
اگر کسب و کار اینترنتی را درست اداره کنیم احتمالا پول بیش تری از این که برای دیگران کار کنیم به دست خواهیم آورد. علت این امر چند چیز است:
-    بدیهی است در هر کسب و کاری ارزشی که افراد ایجاد می ‌کنند باید بیش از حقوقی باشد که می ‌گیرند در غیر این صورت آن شرکت ورشکست می‌شود. بنابراین ارزشی که ما برای شرکت ایجاد می‌کنیم بیش‌تر از آن پولی است که دریافت می‌کنیم. اگر برای خود کار کنیم کل پول را دریافت خواهیم کرد.
-    همانطور که گفته شد بسیاری از کارها قابل خود کار سازی است  پس هزینه‌ها نسبت به کاسبی ها سنتی کاهش می یابد.
-    هزینه های بالا سری فردی مانند ایاب و ذهاب، لباس، تعمیر  و بیمه اتومبیل و غیره و هم چنین هزینه های کاسبی مانند محل کار، تجهیزات اداری، آب و برق و امثال آن نیز کاهش می یابد.

محیط کارتان را خودتان انتخاب می‌کنید!
بعضی ها محیط کارشان را دوست ندارند. فضا، نور، رنگ بندی  و … هنگامی که در یک محل کار می کنیم در اختیار ما نیست. با همکاران نیز ممکن است اختلاف نظر و عقیده داشته باشیم. یا از آنها به هر دلیلی خوشمان نیاید ولی به هر حال باید آن ها را تحمل کنیم. کسب و کار اینترنتی را می‌شود یک نفره اداره کرد یا حداقل اش این است که خودمان همکاران خود را انتخاب می‌کنیم.

می‌توانید همزمان دارای چند شغل باشید!
اختیار برنامه ریزی و زمانبندی، امکان خودکارسازی فعالیت ها، کاهش بالاسری‌ها و هزینه‌ها به ما این امکان را می‌دهد که بتوانیم چندین کسب و کار اینترنتی را هم زمان اداره کنیم و این به معنای داشتن چندین منبع درآمدی است و دریافت پول بیشتر است. البته به یاد داشته باشیم که با یک دست بیش از یک هنداونه بر نداریم و اول فقط با یک کسب و کار اینترنتی شروع کنیم. بعد از مدتی که آن کار سر و سامان گرفت و نیاز کمتری به حضور ما داشت آن وقت کسب و کار دوم را شروع کنیم و همین طور الی آخر. طبیعتا این کار نیز نا محدود نیست و یک نفر نمی‌تواند در آن واحد تعداد زیادی کسب و کار اینترنتی را درست اداره کند ولی نسبت به مشاغل سنتی دیگر در تعداد بیش‌تر می‌توان انجام داد.


ارزيابي ايده خود در كسب و كار اينترنتي
اگر علاقه مند به كسب و كارهاي اينترنتي باشيد، در مطلب قبلي (قسمت اول ) بصورت كامل درباره مزاياي كسب و كار اينترنتي نوشته شد. همه با حقوق بازنشستگي آشنا هستيم و مختصري درباره حقوق پايدار صحبت شد. يكي از روشهاي ايجاد شغل مناسب و براي رسيدن به ثروت و يا نقدينگي متعالي و يا حقوق پايدار، راه اندازي يك كسب و كار اينترنتي مناسب است.
خوب شايد بسياري با خود سوال مي كنند كه براي راه اندازي كسب و كار اينترنتي از كجا شروع كنيم:
مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی
مرحله اول:  آشنایی و یادگیری دانش و مفاهیم کسب و کارهای اینترنتی.
مرحله دوم:  ارزيابي ايده خود و تعیین حوزه فعالیت.
مرحله سوم:  تعیین بازار و نوع مخاطبين
مرحله چهارم: تعیین محصول و يا خدماتي كه در نظر گرفته شده
مرحله پنجم: تعیین مدل های  درآمدی درست و قانوني
مرحله ششم: ایجاد ساختار و يا سيستم و  راه اندازي سایت
مرحله هفتم: تولید محتوای عالی.
مرحله هشتم: اطلاع رساني ، تبليغات و ترویج سایت
مرحله نهم:  توسعه کسب و کار.
حالا با تعريف كسب و كار اينترنتي و درآمد پايدار و مراحل راه اندازي آن  مختصري آشنا شديد. يكي از مهمترين مراحل راه اندازي كسب و كار اينترنتي داشتن ايده مناسب و همچنين ارزيابي ايده و تعيين حوزه فعاليت است. بسياري از افرادي كه قصد راه اندازي يك كسب و كار در اينترنت را دارند، ايده هاي مختلفي  در ذهن خود دارند و با راه اندازي و پياده كردن آن نه تنها ايده خود را خراب كرده بلكه تمامي وقت و سرمايه ي خود را فنا مي كنند. قبل از راه اندازي هميشه با خود اين فكر را داشته باشيد كه آيا اين ايده مناسب است؟ آيا با وقت و سرمايه براي اين ايده به سود خواهم رسيد؟
بسياري از افراد تمايل دارند كه قبل از راه اندازي كسب و كار خود، ايده ي خود را به خوبي ارزيابي كنند.

1-آيا نظرات ديگران را براي اين كار جويا شده ايد؟
فراموش نكنيد كه مرحله ارزيابي ايده در كسب و كار اينترنتي در واقع نقطه آغاز تخقيقات شما مي باشد پس قبل از شروع هر كاري بسيار مراقب باشيد. براي اين كار با اعضاي خانواده ، دوستان و همكاران خود مشورت كنيد. شايد تعجب كنيد و بگوييد كه اعضاي خانواده براي مشورت براي ايده خود مناسب نباشند ولي يكي از تجربه هاي شيرين من اين بوده كه سعي كنم براي كاري با بعضي از كساني كه با آن كار آشنائي ندارند مشورت كنم زيرا اطرافيان ما با ايده شما آشنائي ندارند ولي آنها از بعدهاي ديگي به اين قضيه نگاه مي كنند. شايد تعجب كنيد ولي بعضي از مواقع براي ايده هاي خود با نگهبان ساختمانمان صحبت مي كنم، او با اينترنت آشنائي ندارد ولي تجربياتي در دنياي واقعي دارد كه از آن مي توان براي كسب و كار اينترنتي خود استفاده كرد. براي ادامه تحقيق با صاحب نظران و تاجران و مديران حرفه اي نيز مشورت كنيد. براي توسعه و رشد ايده خود به سراغ متخصصين برويد، اگر در آن زمينه كسي را نمي شناسيد در گوگل بدنيال آنها بگرديد، اگر صحبت هاي متخصصين با نظرات اعضاي خانواده و دوستان شما يكي است حتما ايده خود را بازبيني كنيد.



2- براي شروع كار خود آيا طرح كسب و كار داريد؟
طرح كسب و كار يا همان Business Plan را مي توان از الگوهاي آماده در اينترنت و يا از نرم افزار هاي فارسي يا انگليسي آماده كرد. درست است كه شايد بسيار از كسب و كارهاي اينترنتي موفق در دنيا در ابتدا كار خود طرح كسب و كار دقيقي نداشته اند ولي با داشتن طرح كسب و كار خيال خود را براي توسعه كار راحت كنيد. فرض كنيد قصد داريد به سفر برويد و قبل از سوار شدن به خودروي خود نمي دانيد به كجا قصد سفر داريد.شما مي دانيد كه مي خواهيد سفر كنيد ولي با خود نقشه اي نبرده ايد آيا اين كار حرفه اي است؟

3-چه كساني مشتري شما خواهند شد؟
اگر همين حالا ايده كسب و كار اينترنتي خود را راه اندازي كنيد مشتريان شما چه كساني هستند؟ شما بايد ليستي از نوع مخاطبين خود آماده كنيد. با  راه اندازي اين ايده آيا مشتريان شما مصرف كنندگان هستند يا عمده فروشان؟ افراد دولتي هستند يا شركت هاي خصوصي؟ دانشجو هستند يا فارغ التحصيلان؟ خانم هستند يا آقا؟ سن مشتريان شما در چه رده اي هستند؟ شما بايد مخاطبين و مشتريان خود را بر اساس سن، جنسيت، تحصيل،شغل، وضعيت تاهل و نوع درآمد تفكيك و فهرست كنيد. اگر توقع داريد كه محصولات و خدمات شما براي شركت ها و سازمانهاي مختلف مورد نياز است، نوع شركتها و مدت كسب و كار آنها را تشريح كنيد، آنها چه تعداد كارمند دارند و فروش ساليانه آنها چقدر است؟ چه سازمان هايي به خدمات و محصولات شما علاقه دارند. اگر مشتريان شما افراد معمولي جامعه هستند  شما بايد نوع و سبك زندگي و درآمد آن ها را مشخص كرده تا براي پيدا كردن آنها به مشكلي روبرو نشويد.
4- مزایا و ويژگي محصولات و خدمات  شما چيست؟
شما بايد مزايا و ويژگيهاي محصول و يا خدمات خود را به تفكيك و دقيق تشريح كنيد. هميشه من به كساني كه مشاوره مي دهم اولين سوالي كه مي كنم اين گونه است... چرا آنها بايد از شما خريد كنند؟ اين جمله بسيار مهم و كليدي است. واقعا با خود فكر كنيد كه چرا ديگران بايد از شما خريد كنند؟ آيا شما براي آنها مزايا و ويژگيهايي داريد كه ديگران ندارند؟  اگر براي اين سوال جواب قانع كننده اي داريد من به شما تبريك مي گويم چرا كه از اين پس شما براي كسب و كار خود حرفي براي گفتن داريد و يقين دارم كه موفق خواهيد شد. پس همين حالا ويژگيها و مزايايي كه مي توان براي خدمات و محصولات خود بيان كرد را ليست كرده تا از آنها براي تبليغات خود استفاده كنيد.
5- براي شروع كار چه منطقه اي را انتخاب كرده ايد؟
شايد براي شروع كار خود  منطقه اي را در نظر گرفته ايد.درست است كه يكي از مزاياي كسب و كار اينترنتي فرش آنلاين به تمام دنياست ولي فراموش نكنيد كه تمامي كسب و كارهاي اينترنتي در دنيا در ابتداي شروع كسب و كار خود منطقه خاصي را براي ارائه محصولات انتخاب كرده اند. منطقه ي مورد نظر شما كجاست؟ محله ، شهر ، استان ، كشور؟ فراموش نكنيد كه اگر قصد ارائه خدمات و يا فروش محصول به يك منطقه بزرگ جغرافيا را داريد، نيازمند يك سرمايه خوب با طرح توجيحي كسب و كار مناسب است.پس هم اكنون منطقه مورد نظر جهت ارائه خدمات كسب و كار اينترنتي را مشخص كني.
6- آيا ايده شما در منطقه مشخص شده رقيبي هم دارد؟
يكي از كليدي ترين ارزيابي ها جهت ايده در كسب و كار اينترنتي، بررسي دقيق منطقه براي تشخصي رقبا است. آيا ايده شما رقيبي هم دارد؟ بسيار مهم است كه قبل از شروع كسب و كار خود همه جوانب را بررسي كنيد. اگر ايده شما رقيبي دارد تمامي خدمات و محصولات آن را تحليل كرده و نقاط قوت و ضعف آن را شناسايي كنيد.اگر رقيب شما در همان منطقه اي كه شما هستيد شروع به كار كرده نكات زير را شناسائي كنيد
-    چند سال است كه به اين كسب و كار اينترنت رو آورده؟
-    آيا در اين كسب و كار اينترنتي موفق بوده است؟
-    تا كنون چه تعداد مشتري دارد و مشتريان آنها از چه نوعي هستند؟
-    دليل اينكه موفق يا نا موفق است چيست؟
-    از چه رنگ سازماني استفاده كرده است؟
-    از چه طريقي توانسته به اين موفقيت برسد؟
-    نوع اطلاع رساني و تبليغات او چگونه بوده است؟
-    آيا دفتر كاري براي اين ايده دارد يا بصورت اينترنتي كار مي كند؟
-    چه تعداد براي اين كسب و كار استخدام شده اند؟

7- آيا هزينه ها و تعرفه هاي رقيب خود را بررسي كرده ايد؟
شما قبل از شروع هرگونه كاري هزينه هاي شروع اين كسب و كار را براي خود مشخص كنيد، هزينه هاي شما براي شروع چقدر است؟ هزينه هاي ثابت و غير ثابت شما در ماه چقدر است؟ آيا آنها را ليست كرده ايد؟ ما بايد هزينه هاي رقيب خود را شناسائي كنيد. يكي ديگر از موارد مهم بررسي قيمت و تعرفه هاي خدمات و محصولات رقباي خود است. آيا خدمات شما بيشتر است يا رقيب شما؟ همه جوانب آنها را بررسي و تحليل كنيد.

8-به دنبال رشد سریع نباشید.
یک کسب و کار خوب با گذشت زمان و به مرور رشد میکند. در برخی موارد، یک ایده به سرعت رشد میکند که معمولا این رشد و موفقیت سریع شایع نمیباشد. خود را برای یک رشد آرام و ملایم آماده کنید و یک برنامه اقتضایی برای دست اندازهای جاده داشته باشید. گفته میشود اگر شما پس از اولین پنج سال هنوز در کسب وکاری هستید، شما احتمالا در آن کار خواهید ماند، اما شما هیچگاه نمی دانید که چه چیزی می تواند بر توان ماندگاری کسب و کار شما اثر گذارد.
اگر بشه که خوبه
پاسخ

[-]
کلمات کلیدی
كسب , و , كار , اينترنتي , رئيس , خود , باشيد

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خلاصه کتاب درسهايي از كسب و كار اينترنتي dorsasa 0 988 ۱۳۹۴/۰۴/۱۰، ۰۱:۵۵ ب.ظ
آخرین ارسال: dorsasa

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان